Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Interview Gerrit Vromant: “Elke freelancer verkoopt uren, terwijl service verkopen meer opbrengt.”

← Terug naar alle blogberichten

Noem het een klassiek parcours. Net zoals veel ondernemers liep Gerrit Vromant, social media coach, ervaring op binnen een bedrijf. Bij Talking Heads hielp hij grote bedrijven meer te halen uit hun social media strategie. Bedreven en gedreven als Gerrit is, start hij als freelancer en gaat op zoek naar zijn eigen klanten. Het is een start die hem vrij snel zou tonen hoe je binnen bepaalde prioriteiten als freelancer toch een goede work/life balance kunt bereiken en de sprong van freelancer naar ondernemer kunt maken.

Gerrit Vromant

“Ik praat vaak met freelancers en dan hoor je vaak hetzelfde verhaal. Trots dat ze dit jaar de kaap van €100.000 hebben gehaald, maar wel aan een ritme van 50-60, soms zelfs meer, uur per week. Uiteindelijk moet het vrij duidelijk zijn dat je als zelfstandige vrij snel aan een plafond komt van wat je mogelijk kan verdienen. Goed, je kan meer vragen per uur, maar ook dat is niet ongelimiteerd. En tenzij je van plan bent om extra werkkrachten in te huren is dat het ‘maximaal haalbare’. Hoeveel uren ben je bereid te werken en hoeveel zijn klanten bereid daarvoor te betalen?”

Freelancers zitten vaak tussen twee vuren. Enerzijds de vrijheid die je wil. Je werkt wanneer je wil, voor wie je wil en waar je wil. Anderzijds de noodzaak om voldoende werk binnen te halen met als gevolg dat soms vervelende toegevingen moeten worden gedaan. Het nadeel is dat dat laatste er vaak voor zorgt dat het eerste wordt overschaduwd. Avond- en weekendwerk, last minute deadlines, klanten die niet betalen, ...

“Misschien omdat ik net papa was geworden of door mijn natuurlijke drang naar efficiëntie, maar de traditionele ‘freelancer’ ging ik niet worden. Ik wou voldoende vrije tijd overhouden zonder grote toegevingen te moeten doen naar inkomen. Ik heb m'n businessmodel geswitched van: “Hoe kan ik zoveel mogelijk uren aan klanten verkopen?”, naar “Hoe kan ik die klant op een zo efficiënt mogelijke manier verder helpen zodat die klant geholpen wordt en ik optimaal gebruik maak van mijn eigen tijd?”

Het idee om een groot deel van mijn business online te verplaatsen kwam omdat ik merkte dat veel verschillende klanten steeds dezelfde vragen stelden. Door in te zetten op webinars en andere online tools reageerde ik proactief op die inkomende vragen. Dat ging zo vlot dat ik de switch maakte en die online cursussen ging aanbieden als een product in plaats van een 1 op 1 consultancy dienst. Service as a Product zeg maar.”

Efficiënt werken en je werk automatiseren is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. Ook freelancers, kleine zelfstandigen of KMO’s plukken de vruchten van beter werken in plaats van meer werken. Toch blijft de stap moeilijk. Je ruilt een zekere situatie in voor een meer onzekere. Elk uur dat je spendeert aan het optimaliseren van je manier van werken is een onbetaald uur. Gaat je nieuwe werkwijze wel opbrengen? Hoe begin je er aan?

Kleine dingen

“Ik verkoop geen diensten meer, maar een product waarin ik die diensten heb verzameld. En het model zit heel eenvoudig in elkaar. Een deel van mijn kennis bied ik gratis aan in de vorm van blogposts, freebies en webinars, die geven een antwoord op de meest voorkomende vragen. Wil je dieper graven, dan heb ik verschillende online programma’s waar je betalend op kan inschrijven. Het zijn programma’s in een vast format die geschikt zijn voor het grootste deel van mijn doelgroep. Op die manier is mijn bereik veel groter en dus ook de mogelijke inkomsten die daaruit kunnen komen. Het grootste deel van de communicatie is bovendien ook volledig geautomatiseerd zodat een aantal van die programma’s als ‘vanzelf’ lopen. Uiteindelijk denk ik dat we sowieso die richting moeten uitgaan. Automatiseren wat kan zodat je meer tijd vrijmaakt voor jezelf of voor extra projecten.”

Geen tijd verspillen

Repetitieve taken of vragen automatiseren roept vaak bedenkingen op. Is het wel rendabel? Niet alles wat ik doe is exact hetzelfde, kan ik dat dan wel automatiseren? Gaan mijn klanten niet afgeschrikt zijn door die ‘onpersoonlijke’ benadering? Allemaal terechte vragen, maar de belangrijkste is eigenlijk, “Wat is de beste besteding van mijn tijd en hoe haal ik daar maximaal omzet en voldoening uit?”

Op zich kunnen klanten wel wat hebben en met de huidige tools die beschikbaar zijn kan je ook als zelfstandige of KMO gebruik maken van de voordelen van marketing automation om alles wat persoonlijker te maken. Natuurlijk gaan er klanten uit de boot vallen, maar dat wordt ruim gecompenseerd door het feit dat je meer tijd vrij hebt om meer klanten te bereiken. Uiteindelijk is het, net als Gerrit, een keuze die je maakt. Ofwel verkoop je een uur, en dat kan je maar één keer. Ofwel verkoop je een product, en daar staat geen begrenzing op.

Processen automatiseren, tijd vrijmaken om nieuwe dingen te doen? Daar helpen we je graag mee verder.

Summer of Content

Summer of Content. Ook gewoon werken kan je efficiënter maken.

Sommige mensen kunnen een helpende hand gebruiken om zelf efficiënter te leren werken. Elk jaar organiseren Gerrit en zijn collega onderneemster Anouck Meier een ‘Summer of Content’. Een driedaagse retraite waar je 100% van je tijd en middelen focust op het creëren van content.

“Tijdens een normale dag krijg je zoveel prikkels dat het ongelooflijk moeilijk is om je te concentreren, overal is er afleiding. Tijdens de Summer of Content verwijderen we zoveel mogelijk van die afleiding en bieden we bovendien ondersteuning zodat vragen snel worden opgelost. Je merkt dat veel deelnemers op het einde van de derde dag content hebben voorbereid voor een half jaar!”

Het is inderdaad moeilijk om je te focussen. Gemiddeld zijn we één minuut en 15 seconden met een taak bezig voor we zijn afgeleid. Dan is het niet verwonderlijk dat we steeds op zoek zijn om die focus te vinden, om efficiënter te werken, om zaken vlotter te laten verlopen, te automatiseren wat kan en op die manier tijd vrij te maken voor zaken die belangrijk zijn voor de toekomst van de zaak.

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

google map
Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE