Ga naar de inhoud

Customer data. Hoopje gegevens of extra omzet?

← Terug naar alle blogberichten

“Met de goede informatie over je klanten werk je beter, meer efficiënt en realiseer je met minimale inspanningen meer omzet!” Consultants en bureaus beloven net geen hemel op aarde. “Een bestaande klant is veel meer waard dan een nieuwe klant.” Klinkt als muziek in de oren toch? Maar het wordt vaak net iets té eenvoudig voorgesteld en houdt weinig rekening met interne mogelijkheden en uiteindelijke winst.

Als je geluk hebt spreken ze enkel over persona’s. Heb je een overijverige consultant aan tafel dan wil het woord ‘marktonderzoek’ al eens vallen. Gevolgd door een complexe stroom aan veranderingen om de hele customer data flow te optimaliseren. Allemaal om klanten op een betere en meer persoonlijke manier te benaderen. Dat vinden ze leuk, dat verwachten ze en daardoor gaan ze ook meer centen uitgeven. Voor grote bedrijven of bedrijven met een grote en gespreide klantenbasis zijn dat interessante zaken om te onderzoeken, maar hoe relevant is dat allemaal voor een KMO?

Geen enkele ondernemer zal je moeten overtuigen van het voordeel van voldoende en correcte klantgegevens. Zorg daarom dat de basis goed zit.

  • Veel meer dan. Klantgegevens zijn veel meer dan een klantnummer in je facturatieprogramma, een mailadres, een btw-nummer of een voornaam/naam. Wat wordt er gekocht, hoe vaak komen ze terug, wat is het gemiddeld aankoopbedrag, waren er recent klachten, waarover gingen de klachten, …
  • Hou alle gegevens up to date. Fysieke direct mail verstuurd? Verwerk dan de retours. Sales belt naar een contact bij een bedrijf en die blijkt een nieuwe job te hebben. Pas dan je database aan. Als klant is er niets zo vervelend om twee of meer keer dezelfde informatie te moeten geven. Iedereen verwacht dat zoiets centraal wordt bijgehouden.
  • Koppelen die handel. Facturatieprogramma, emails voor de newsletter, het lijstje van sales, van marketing, van de baas, … Het gevaar is snel dat je met heel veel verschillende ‘foldertjes’ werkt met daarin nog veel meer ‘lijstjes’. Ja, een excel-lijst werkt, maar hoe duurzaam is het? Het is een cliché, maar een centrale database is gewoon nuttig. Dat kan een veredelde excel zijn, zolang die maar beantwoordt aan de eisen van de KMO. Is dat niet het geval, kijk dan naar andere oplossingen of zoek een geschikte oplossing op maat. Je zal zien dat heel wat tools gratis online beschikbaar zijn, of aan een schappelijke prijs en die best wel geschikt zijn, zeker voor een startfase.

Goed. En wat nu?

Je verzamelt voldoende gegevens, houdt ze up to date en alles wordt ook automatisch gekoppeld zodat je steeds vanuit elk departement de aangepaste gegevens krijgt. Wat nu? Laat die extra omzet maar binnenrollen?

Ja en nee.

Ja, als je op zich al een stabiele basis hebt wat betreft communicatie naar klanten.
Nee, als die basis er nog niet is.

Klanten zijn niet naïef en beseffen goed wanneer een onderneming ineens meer inspanningen doet om communicatie hun richting uit te sturen. Een maandelijkse newsletter, eenvoudige blogposts, een telefoontje om te vragen hoe de zaken gaan, … Als je werkt aan een stabiele basis, dan werk je gelijk aan het verzamelen van extra gegevens. Wat de stap richting marketing automation makkelijker maakt.

Opbouwen en continuïteit

Een maandelijkse newsletter die je de ene maand stuurt, de andere niet. Een telefoontje dat je eigenlijk verwacht, maar niet komt. Veel berichten plaatsen op Facebook, dan een tijd weer niets meer. Heel veel goede bedoelingen worden bedolven onder goede intenties die niet volgehouden worden. En dat brengt niets op, het kost vooral heel veel inzet die niet rendeert. Dat kan je als KMO missen.

Bouw alles voorzichtig op. Kijk of je voldoende middelen hebt, start met iets en hou het vol. Zorg voor je extra zaken probeert, dat al de rest vlot loopt en dat je nog steeds over voldoende middelen beschikt om er extra zaken bij te nemen. Is dat niet het geval, maak dan keuzes.

Kan je ook teveel gegevens verzamelen?

Er zijn twee zaken die je hier in het achterhoofd moet houden:

  • De menselijke factor. Partners gaan uit elkaar, mensen veranderen van werkgever, niet altijd voor een positieve reden en helaas verlaten sommigen ons ook veel te vroeg. Je wil niet het bedrijf zijn die op dat moment een persoonlijke boodschap uitstuurt die net op ‘het verkeerd moment’ valt. Hoe goed bedoeld ook, de impact is vooral negatief. Maak de overweging in hoever je die ‘persoonlijke’ relatie wil uitbouwen. Hou er ook rekening mee dat niet iedereen zo’n benadering weet te smaken.
  • De legale factor. In een vorige post beschreven we hoe GDPR, het General Data Protection Regulation, bedrijven heeft genoodzaakt om op een andere manier om te gaan met hun data. Als je persoonlijke data gaat verzamelen, zorg dan dat je voldoende aandacht hebt voor die aangepaste regels op vlak van privacy.

Conclusie?

Grote bedrijven investeren in het verzamelen en gebruiken van persoonlijke gegevens. Zonder twijfel dat het werkt. Maar ze beschikken vaak over een goede basis om op te bouwen. Bij KMO’s is die basis er vaak ook, alleen té versnipperd. Elke afdeling gebruikt zijn eigen tools en door heel het bedrijf zitten snippers informatie. Een goede eerste stap kan zijn om die snippers te verzamelen, te koppelen en kijken hoe je al die informatie die je al hebt kunt stroomlijnen.

En laten we daar net goed in zijn. Kom gerust langs, neem je datastromen mee en we bespreken de mogelijkheden.

Online shopping

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE