Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Gek op dashboards

← Terug naar alle blogberichten

Cijfers en data … niet iedereen is er fan van. Tegelijk willen we met onze onderneming vooruit, en dat betekent dat we inzicht moeten krijgen in de toevloed aan data die we ontvangen. Of het nu financiële cijfers zijn, verkoopcijfers, klantensegmenteringen, website statistieken of het resultaat van de laatste nieuwsbrief die de deur uit ging. Als je blind blijft voor het resultaat, hoe weet je dan of je op de juiste weg bent?

Eind 19e eeuw verwoordde een Amerikaans ondernemer het perfect samen: “Half the money I spend on advertising is wasted, the trouble is, I don’t know which half.” Tegelijk zou diezelfde ondernemer nu verbaasd zijn van al de mogelijkheden die er nu zijn om de impact van zijn investeringen wél te meten. Hij zou precies weten wanneer iemand iets gekocht had, welk kanaal verantwoordelijk was voor de referentie, of hij nadien nog iets gedaan had en of die klant uiteindelijk zou uitgroeien tot een trouwe klant.

Ondernemingen groeien tegenwoordig door die data voor hen te laten werken. Cijfers interpreteren en op die manier proberen de best mogelijke beslissing te nemen. Alleen die cijfers … niet iedereen zit er op te wachten. Een spreadsheet opengooien en je door een eindeloze stroom aan cijfers te wurmen is zeker niet de droom van elke ondernemer.

En als je al over tools beschikt die je al die gegevens op een inzichtelijke manier presenteren, dan heb je nog steeds maar één kant van het verhaal. Google Analytics vertelt je of je nieuwe klanten hebt, maar niet wie. Je boekhoudsoftware toont dat je een nieuwe klant hebt, maar je weet niet hoe die bij jou is terecht gekomen. Je weet dat je meer klanten hebt in postcode 9000, maar loont het nu net wel of niet de moeite om daarop te focussen?

Je kan je door die wirwar aan data worstelen. Excel openen, pot koffie erbij en je bent vertrokken voor een namiddag tussen cijfers, rijen en tabellen. Is het je ding niet, dan zijn dashboards een goede oplossing. En die vinden we bij SumoCoders te gek.

Dashboards

Dé voordelen van dashboards

Een dashboard is een tool die complexe data op een heldere manier visualiseert en die zelfs real-time kan worden geupdate. Bovendien kan je een dashboard aanpassen, uitbreiden of opsplitsen zodat je elke klant of collega exact presenteert wat hij nodig heeft.

Maar hét grote voordeel van een dashboard is de visuele weergave. Je hoeft geen horde tabellen te bekijken om trends te spotten en zo snel te reageren. Bovendien kan je een alert-systeem aan het dashboard koppelen zodat je verwittigd wordt als er zaken niet gaan zoals het hoort.

  • Evolueert de gemiddelde omzet in postcode 9000 goed of zijn er extra inspanningen nodig?
  • Halen mijn zonnepanelen nu meer of minder rendement in combinatie met het aantal zonuren?
  • Hoe evolueert de betaaltermijn van mijn klanten en heeft dat misschien te maken met hun credit rating?
  • Loopt dat project voor een klant op schema of zijn er bepaalde teams die deadlines niet lijken te halen? En heeft dat misschien iets te maken met de gemaakt planning?

Er zijn eindeloos veel mogelijkheden, maar daar zit tegelijk ook de limiet van een dashboard. Ze vertrekt altijd vanuit een concrete vraag. En daar schuilt gelijk het gevaar, iedereen weet graag alles.

De juiste vragen voor jouw dashboard?

Als de kans zich voordoet, dan weten we graag zoveel mogelijk over onze data. Het aantal vragen lijkt ontelbaar. En als we andere collega’s of klanten betrekken, dan komt er zeker geen einde aan.

Vertrek daarom altijd vanuit een specifiek doel, stel een concrete vraag en koppel daar een verwachting aan vast. Kijk uiteraard ook of je over de nodige data beschikt om je doel te bereiken.

  • Het doel kan zijn dat je beter inzicht wil krijgen in het rendement van alle projecten.
  • De vraag die je je daarbij kan stellen is in welke mate dat rendement afhankelijk is van interne planning, feedback van klanten, planning met externe leveranciers …
  • De verwachting is dat je enerzijds het rendement van projecten omhoog wil krijgen, maar tegelijk een alert-systeem creëert om zo sneller te reageren wanneer dat rendement negatief dreigt te gaan.

Wanneer kies je toch beter voor dat rapport?

Een rapport staat qua gebruiksgemak lijnrecht tegenover een dashboard. Het is vaak een statische momentopname van gegevens die je eerst nog moet verwerken. Als je de data niet verwerkt, dan beschik je gewoon over een set ruwe gegevens en krijg je geen antwoord op je vraag.

En daar ligt gelijk ook het voordeel van een rapport. Heb je alle data voor je en schiet er je een extra vraag te binnen, dan kan je meteen aan de slag. Dat gaat moeilijk bij een dashboard. Die verwerkt de gegevens zoals dat ooit werd vastgelegd.

Wat natuurlijk niet betekent dat je uiteindelijk dat rapport niet opnieuw kunt omzetten in een nieuw, inzichtelijk dashboard.

Dashboards voor mest

Biolectric, opgericht in 2011, is een bloeiende, Belgische onderneming die zich specialiseert in het bouwen van installaties die koeienmest omzet naar groene stroom en warmte. Door de invloed bacteriën wordt de mest vergist en creëert dat een gas wat kan worden omgezet tot een hernieuwbare energiebron.

Elke installatie genereert data die voor verschillende personen op een andere manier nuttig kunnen zijn.

  • Een boer wil weten wat het rendement is van zijn installatie en wil op de hoogte worden gehouden als er iets aan de hand is.
  • Techniekers moeten snel een inschatting kunnen maken wat het vermoedelijke probleem kan zijn aan de hand van het dashboard om tot specifieke acties over te gaan.
  • Sales & marketing wil de data gebruiken om aan te tonen aan potentiële klanten dat de installaties een zeker rendement kan garanderen.
  • Het management wil snel een overzicht krijgen over het rendement van alle installaties en hoeveel groene stroom uiteindelijk werd geproduceerd.

Dashboards zijn hier de perfecte oplossing. Een gefilterde weergave van complexe data op basis van de noden van elk individu. Het toont aan dat je verschillende data, ook wanneer die afkomstig zijn van fysieke installaties, kunt combineren om ze op een heldere manier te presenteren.

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

google map
Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE