Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Data verzamelen en data beheren

← Terug naar alle blogberichten

Iedereen is ervan overtuigd dat je data nodig hebt om beter te presteren. Welke producten slaan beter aan? Uit welke regio komen mijn klanten? Wie zijn mijn grote klanten en wie de kleine? Wat is een interessant prospect? Als ik een nieuwsbrief verstuur, werkt onderwerp A beter dan B? En plaats ik beter die post op Facebook in de voor- of in de namiddag?

We verzamelen data omdat het zo hoort. Omdat anderen ons ervan hebben overtuigd. Omdat we bang zijn dat wij niet over die data beschikken, maar onze concurrent wel. Ondanks het feit dat we eigenlijk allebei niet echt weten wat er mee te doen.

Uit een studie van Forrester blijkt dat meer dan 60% van alle data die door bedrijven wordt verzameld uiteindelijk nooit wordt gebruikt.

Er zijn verschillende manieren hoe je data kunt verzamelen, verwerken en beheren. Op basis van onze kennis en ervaring kunnen we je daar vanuit technisch perspectief mee helpen. En hoewel we merken dat elk bedrijf, KMO of ondernemer daar een eigen invulling aan wil geven, zijn er toch wat basistips die we willen meegeven.

3 tips om data te verzamelen

Je wil natuurlijk voorkomen dat je één van die bedrijven bent die op een berg nutteloze data zit, maar je wil ook niet terechtkomen in een groep die veel te weinig data verzamelt. De concurrentie zit niet stil.

Start met een plan

Starten zonder een plan is net als in het midden van het supportersdorp van AA Gent supportersspullen verkopen van volleybalploeg Noliko Maaseik. Als het goed gaat dan verkoop je wel wat, maar je staat er eigenlijk niet op je plek.

Als je geen idee hebt wat je allemaal met die data wil doen. Begin er dan niet aan. Je loopt het risico veel tijd, energie én geld te spenderen aan iets wat je niet nodig hebt.

Welke data heb je écht nodig?

Vaak wordt er meer data verzameld dan nodig omdat je het misschien later nog kan gebruiken. Alleen heeft niemand een glazen bol, en bovendien ...

  • alle data die je verzamelt, moet je ook beheren. Dat betekent dat je enorm veel energie steekt in het up to date houden van data die je eigenlijk niet nodig hebt. Zonde van de tijd toch?
  • veroudert data snel, zeker bedrijfsinformatie. Als het moment komt dat je die data na al die jaren eindelijk wil gebruiken, is ze al hopeloos achterhaald.

Kijk geen jaren vooruit. Wat wil je (of wat kan je) de volgende zes maanden tot een jaar doen en start daarmee.

Verzamel (en gebruik) je data op een eerlijke manier

Waarom heeft iemand jou data toevertrouwd? En strookt die intentie met de manier hoe jij die data wil gebruiken? Een mailadres verzamelen door een interessante whitepaper aan te bieden om datzelfde adres dan te bestoken met commerciële kortingsacties is echt not done, maar de intentie waarom iemand zijn data vrijgaf moet wel kloppen met de manier hoe jij dat wil gebruiken.

3 tips om data beheren

Een plan gemaakt? Beslist wat je wil gaan doen en welke data je daarvoor nodig hebt? Ga je die data op een correcte manier verzamelen? Dan wacht je de taak om die data ook goed te beheren en vooral up to date te houden.

Hou je data up to date

Een nieuwe contactpersoon bij een klant? Je krijgt na een direct mail wat post terug die niet wordt bezorgd? Verkeerd telefoonnummer genoteerd? Uit diezelfde studie die toont dat 60% van alle data nooit wordt gebruikt blijkt ook dat 25% van de data die wél wordt gebruikt uiteindelijk niet correct blijkt te zijn.

Op zich begrijpbaar. Je hebt weken gewerkt aan een leuke promotiecampagne, wat kan jou die stapel niet geleverd post aan de receptie op dat moment schelen? Het is het resultaat van de post die geleverd werd waar je in bent geïnteresseerd. En terecht! Alleen krijg je bij een volgende actie nog wat meer post terug, en dan nog wat meer … en nog meer. Tot de kost van je actie niet meer opweegt tegen de uiteindelijke voordelen.

Verbind je data

Je houdt alle bestellingen van de klant bij, maar klachten en retours verlopen via een ander systeem? Marketing en sales houden elk hun eigen lijstjes bij? Diezelfde marketingafdeling creëert campagnes op basis van bepaalde data, maar sales wordt beoordeeld op basis van andere? Binnen een bedrijf kan je voor of tegen eilandjes zijn, als het op data aankomt dan zou die gecentraliseerd moeten zijn. Zodat alle informatie steeds op de correcte manier wordt gebruikt en zodat iedereen kan profiteren van het werk van elke afdeling, wat ze ook op hun eilandje besluiten te doen.

Denk aan de regels

Geen lerend vingertje, maar gewoon gezond verstand. We weten allemaal min of meer wat kan en niet kan. Mensen willen gerust een stuk van hun data afstaan, als dat voor hen interessant lijkt. Een mooi voorbeeld daarvan is een interessant experiment wat we voor CirQ hebben opgezet. Privacy is op dit moment al een hot topic en gaat alleen maar belangrijker worden.

GDPR

Het General Data Protection Regulation legt, in tegenstelling tot wat velen denken, geen beperkingen op in de manier hoe je data verzamelt of beheert. Het verplicht je wel om op een meer bewuste manier met je data en dus met de klanten om te gaan. Het gaat over regelgeving wat er gebeurt als je in strijd handelt tegen die principes.

  • Transparante data. Iedereen moet goed geïnformeerd zijn over hoe en welke data worden verzameld en verwerkt.
  • Overdraagbaarheid van data. Iedereen heeft het recht zijn data van A naar B over te brengen.
  • Recht om vergeten te worden. Iedereen heeft het recht om al zijn data te laten verwijderen.
  • Datalekken melden. Gebeurt er toch iets, dan moet dat binnen de 72 uur gemeld worden.

Sales & marketing zitten heus niet met de handen gebonden door die nieuwe regelgeving. Integendeel, het duwt bedrijven net in de goede richting om meer te bereiken met hun data door het (eindelijk) op de goede manier te gebruiken.

SumoCoders en GDPR

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

google map
Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE