Ga naar de inhoud

Interview: Dennis Lippens over hoe je zelfs als starter spelend groot wordt

← Terug naar alle blogberichten

Kickstarter is een platform waar je binnen het niet-professionele circuit op zoek kunt gaan naar investeringen voor je project. Je stelt je project voor, zegt hoeveel fondsen je nodig hebt om het project van de grond te krijgen en geeft investeerders iets terug in natura.

Dennis Lippens van Monkeyshine Games , een Gentse start-up, lanceerde er twee jaar geleden het kaartspel Deer Lord. Een spel van uitdagen en uitgedaagd worden.

Dennis Lippens
 
Deer Lord
 

"Het is een kaartspel wat we al een aantal jaar eerder hadden bedacht en vaak speelden binnen onze vriendenkring. Op een bepaald moment kwam het idee dat we hier wel iets meer mee konden doen. Zoals veel ondernemers waarschijnlijk? Een idee hebben en dan de sprong wagen."

Elk Kickstarter project heeft slechts een beperkte tijd om zijn fondsen te werven. Vaak zijn het particulieren die iets leuk vinden en beslissen om een eerste editie van het kaartspel te kopen. Die eerste keer heb je geen idee wat het succes gaat zijn of hoe je je moet voorbereiden.

"Die eerste drie dagen net nadat het project live stond waren surreëel. Met quasi nihil verwachting haalden we na 3 dagen al onze nodige fondsen binnen. Aan het einde van de periode hadden we meer dan 1.000 ‘backers’ die ons steunden en dus eigenlijk een eerste editie van het spel kochten. Dan wordt het ineens heel serieus én, laten we eerlijk zijn, we waren er niet op voorbereid."

Eén van de redenen waarom veel start-ups het uiteindelijk niet halen is omdat ze veel moeite hebben om op een correcte manier schaalvergroting in te schatten. Ofwel dromen ze té groot, trekken ze investeringen aan en openen ze kantoren in elk land. Ofwel blijven ze te bescheiden en worden ze uiteindelijk weggeduwd door een concurrent of slagen ze er niet in om hun product of service exponentieel op de markt te krijgen.

"Uiteindelijk was het pompen of verzuipen. Snel alle administratie regelen, postpakketjes maken, douaneformulieren invullen, helpdesk spelen, facturatie, e-mails, sales, marketing, … Om gek van te worden. De lancering van ons eerste kaartspel was een succes, maar wat een tijdsverspilling!"

Zeker bij start-ups, maar ook in meer traditionele sectoren, wordt tijd vaak niet efficiënt ingezet. Alleen is de reden waarom vaak verschillend.

In traditionele sectoren zit je vaak vastgeroest in bestaande processen. Het is altijd zo geweest en het gaat goed, waarom veranderen? Op zich is het moeilijk te bepalen wanneer iets is voorbijgestreefd. Niemand heeft een glazen bol. Maar wanneer je merkt dat het steeds moeilijker wordt om dezelfde omzet te halen, dat je meer mensen nodig hebt om hetzelfde werk te doen als vroeger of wanneer je wat meer ‘mindere’ maanden hebt dan vroeger. Het zijn signalen om eens met een een frisse geest naar de organisatie te kijken. We helpen je daar trouwens graag en vrijblijvend mee.

Startende ondernemingen hebben beperkte middelen en willen die zo efficiënt mogelijk inzetten. Elke euro is belangrijk. Er is geen reserve, niets om op terug te vallen.

"Als je kijkt wat we toen gedaan hebben is het een wonder dat we zo ver zijn geraakt. Met een marketingbudget van een paar honderd euro en zoveel mogelijk zelf doen. Zelf je site in elkaar steken, zelf die e-mails opmaken en versturen, Facebook updaten, designs maken, foto’s nemen, pakketjes vullen, naar de post, rondrijden van hot naar her om misschien 20 extra kaartspellen in een winkel te krijgen, … Na een paar maanden waren we er uit dat het sowieso efficiënter moest. We hadden de smaak te pakken om nog meer games te ontwikkelen, maar we hadden er gewoon geen tijd voor!"

Kennis & informatie

Veel ondernemers zijn ooit gestart en zijn vrij snel overgeschakeld op automatische piloot. Experts in hun vakgebied, maar gebrekkige kennis van de mogelijke opportuniteiten. De 3 grootste redenen waarom ondernemers niet efficiënt werken?

  • Onvoldoende vertrouwd met de materie
  • Onvoldoende tijd om het te bestuderen
  • Onvoldoende kennis om het voordeel in te schatten

"We hadden ‘het geluk’ dat we uit pure noodzaak geforceerd werden om te zoeken naar oplossingen. Het was zoeken naar mogelijkheden om te automatiseren en efficiënter te werken of vervallen in een soort saaie nine to five-gevangenis die we zelf hebben gecreëerd. We gaan er té makkelijk van uit dat de uren die we zelf werken ‘gratis’ zijn, terwijl je eigenlijk zou moeten zoeken naar hoe je je uren het meest kunt laten renderen. Ik wil gerust pakjes maken, maar als iemand anders dat dubbel zo snel kan, aan de helft van de prijs, waarom doe ik het dan nog? Spendeer ik dan niet liever wat extra tijd om er voor te zorgen dat er véél meer pakjes kunnen worden verstuurd?"

Het is vaak moeilijk in te schatten waar de échte tijdwinst zit. Waar je met eenvoudige ingrepen resultaat kunt boeken. Een tijdwinst van 5 minuten betekent op jaarbasis bijna 3 extra werkdagen. Beeld je in wat je kan doen als je dagelijks een half uur kunt winnen? Neem de tijd om voldoende informatie in te winnen. Hoe doen ze het elders? Kijk naar wat je zelf doet, elke dag. Ongetwijfeld kan het net iets efficiënter en spaar je met de juiste middelen extra tijd uit.

Bilder

Bilder. Tweede keer, goede keer.

Na hun eerste kaartspel Deer Lord lanceerde Monkeyshine Games onlangs hun tweede game, Bilder. Een spel waar je met houten blokken aan de slag moet om dingen uit te beelden.

"Daar doen we het een pak efficiënter. Voor logistiek doen we een beroep op Fulfilment by Amazon, onze marketing en communicatie is voor het grootste gedeelte geautomatiseerd via Hubspot en we zijn op dit moment aan het kijken hoe we de chatbot van Hubspot kunnen inschakelen om ook een groot deel van de klantenservice geautomatiseerd te krijgen."

Nu ook Bilder een succes is geworden, staat intussen nummer drie al klaar, Sound of Sirens. Zo blijft Monkeyshine Games groeien én zich focussen op wat ze echt leuk vinden om te doen. Spellen ontwerpen.

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE