Ga naar de inhoud

Het tijdperk na GDPR. Wat is er nu écht veranderd?

← Terug naar alle blogberichten

Mei 2018 was het zover: de beruchte General Data Protection Regulation trad in werking. Je kon er moeilijk omheen: de blogberichten, webinars, en speciale workshops rond privacy wetgeving vlogen ons om de oren. Een interessante mengeling van paniek, speculatie, en onverschilligheid was te voelen in heel Europa en ver daarbuiten. Zes maanden later is het tijd om een eerste analyse te maken: wat is er nu écht veranderd voor jouw website?

Grotere uitdaging om nieuwe klanten te bereiken

Voor kleine en middelgrote bedrijven lijkt er op het eerste zicht niet heel veel veranderd. GDPR was voor vele grote bedrijven eerder een aanzet om bewuster om te gaan met de verwerking van data. Je stak tijd in een nieuwe privacy policy, benoemde eventueel een Data Protection Officer en je updatete je mailbestand. De voornaamste uitdaging was het herbekijken van je strategie als bedrijf om klanten en mogelijke prospecten te bereiken binnen de GDPR-richtlijnen.

De bottomline is dat het moeilijker is geworden om niet-klanten te bereiken. Dit dwingt bedrijven om de focus te leggen op doelgroepanalyse. Je moet bestaande en potentiële klanten beter segmenteren en je content beter op hen afstemmen. Betere content leidt tot betere connecties met je doelgroep, meer klanten en een grotere tevredenheid! En dat is waar het uiteindelijk nog steeds om gaat.

De wet op de privacy: impact op je bedrijfskosten

Veel bedrijven hebben tijd, geld en moeite gestoken om hun privacy policy’s, producten en diensten aan te passen aan GDPR. Veel van deze aanpassingen zijn niet direct zichtbaar voor de consument, maar hebben wel een financiële impact voor het bedrijf. Websites en apps pasten de manier aan waarop ze klanten informatie geven, toestemming vragen en hen verzekeren dat ze zelf controle hebben over het gebruik van hun klantgegevens.

De grootste veranderingen zijn voor de bedrijven die nog niet met privacy bezig waren, zij hebben ook de grootste kosten. Ze lopen dus risico op monsterboetes en moeten elk informatielek binnen de 72 uur melden bij de Europese Privacycommissie.

Enkele internationale bedrijven bieden hun diensten daarom niet meer aan in Europa. Dit is vaak een zuiver economische beslissing, zoals bij de LA Times. Deze nieuwswebsite is niet meer beschikbaar in Europa omdat maar een klein percentage van hun abonnees Europees was en dus weinig inkomsten opleverde voor het bedrijf.

Meer rechten voor je klanten

Voor de consument is er vooral achter de schermen heel wat veranderd. Het voornaamste verschil is dat er veel meer transparantie is. Je rechten zijn duidelijker geworden. Je hebt het recht om je data in te kijken, om ‘vergeten’ te worden, om klacht in te dienen, … Bovendien is alle gerechtelijke vaktaal eindelijk herschreven in mensentaal. In alle eerlijkheid, veel meer dan gewoon “Akkoord” klikken bij een privacy-verklaring kan je nog steeds niet doen, maar je begrijpt nu tenminste wat er staat.

In het algemeen zou je ook minder reclame moeten krijgen. Bovendien waren al die privacy policy updates een goede gelegenheid om je uit te schrijven op alle nieuwsbrieven die je toch niet leest.

Het grootste voordeel voor de klant is natuurlijk dat persoonlijke data beter is beschermd. Elk bedrijf dat op een of andere manier data verwerkt van personen, staat 100% in voor de veiligheid van die data. Lijkt logisch, maar voorheen was dat niet het geval. De redenen waarom GDPR in het leven werd geroepen zijn voornamelijk:

  1. Data transparant maken: Europese burgers moeten goed en transparant geïnformeerd zijn over hoe hun gegevens verzameld en verwerkt worden.
  2. Data overdragen: Europese burgers moeten hun gegevens kunnen overdragen van de ene dienstverlener naar de andere.
  3. Recht om data te wissen: Europese burgers moeten hun persoonsgegevens kunnen laten wissen door bedrijven.
  4. Datalekken melden: Elk datalek dat de data van Europese burgers in gedrang brengt, moet binnen de 72 uur gemeld worden.
Slot met elektronische toestellen

GDPR voor websites: hoe ga je er mee om?

Voor je website zijn er duidelijk enkele zaken veranderd. De verontrusting die soms te voelen was, lijkt echter niet terecht: het gaat uiteindelijk om de bescherming van de klant. Het was in ieder geval grondig tijd om onze verouderde privacy-wetgeving in een moderner jasje te steken. Je klanten hebben nu veel meer rechten die duidelijk zijn omschreven.

De gevolgen van de nieuwe privacy wetgeving

Op grootschalige controles en boetes is het in België nog even wachten. De hervorming van de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) is nog in volle gang om zich aan te passen aan de GDPR-wetgeving. Er is ook al uitvoerig gezegd dat boetes pas na waarschuwingen en in uitzonderlijke gevallen zullen voorkomen. Dat betekent niet dat Belgische bedrijven op hun lauweren kunnen rusten. Het gerecht in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk nam al enkele hardleerse bedrijven onder handen.


 

Slot op een toetsenbord
 

Aan de slag met een nieuwe website die meteen voldoet aan alle GDPR-richtlijnen? Laat je dan zeker professioneel bijstaan door experts. Met die informatie kunnen wij aan de slag voor de bouw van jouw website, volgens de regels en met respect voor de privacy van je (toekomstige) bezoekers.

Kom eens langs bij onze SumoCoders, wij adviseren je bij de bouw van je website.

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE