Ga naar de inhoud

Een privacy experiment

Dat groot Gent jaarlijks uitkijkt naar de jaarlijkse Gentse Feesten is een feit. cirQ is er voor gekend om tijdens die 10daagse de draak te steken met de maatschappij en de actuele hete hangijzers. SumoCoders werkte daar tijdens editie 2017 aan mee! 

Wil je weten hoe we van 60% van de bezoekers hun GSM-nummer te pakken kregen? Lees dan zeker verder.

Vzw cirQ en hun creatieve mannen en vrouwen komen tijdens de Gentse Feesten minstens één keer in het nationale nieuws met hun act.

Zijn ze niet bezig met de draak te steken met bijvoorbeeld Circus Vangheluwe (Batakamp 2010), dan zorgen ze via de iets serieuzere uitloper van BataHlan: Refu-Interim, voor tewerkstelling.

Het thema dit jaar: Datakamp, of zoals ze zelf zeggen:

Xavier Cloet

Welkom in onze perfecte samenleving, waar alles deelbaar en openbaar is. Met jouw aanwezigheid en jouw digitale gegevens maken we een ideale wereld. Iedereen verdient toch cadeautjes, drankjes en likes? Hoe vriendelijker we zijn voor elkaar en hoe meer data we ter beschikking stellen van het systeem, hoe leuker ons verblijf wordt.

Onze data beslissen wie binnen mag in onze wereld, of wie er uit mag, of welke muziek we draaien of wie dat blik kattenvoer moet opeten, is dat niet de ultieme democratie?

Is zo een ultieme democratie niet te verkiezen boven onze privacy?

Xavier Cloet, bezieler cirQ - Datakamp

Of misschien anders uitgelegd:

Hoe linken we die bandjes aan de Facebook-accounts?

“Hoe linken we die bandjes aan de Facebook-accounts?”, die vraag kregen we van Michel Vuijlsteke. Michel werd gevraagd door vzw cirQ om al dat digitaal geweld wat in goede banen te leiden.

“Geen probleem” dachten wij. Facebook aan websites koppelen daar hebben we genoeg ervaring mee. Dat dit via RFID bandjes moest, was een extra dimensie die we nog niet eerder verkend hadden. Na een eerste meeting, op 12 juni 2017, hadden we vrij snel een flow in gedachten.

Maar goed ook, want de Gentse Feesten 2017 begonnen al op 14 juli, dus snel (maar goed!) uitwerken was de boodschap!

De uiteindelijke flow werd:

Stap 1: Scan je bandje

Scan je bandje

Stap 2: Kies of je gegevens wil delen of Premium wil worden.

Afhankelijk van je keuze, ging je naar een apart scherm om je naam of vrije informatie in te geven.

Stap 3: Premium worden

Premium worden?

Bij het Premium worden hadden we ofwel het e-mail adres ofwel het GSM nummer nodig. Afhankelijk van wat er werd ingegeven werd een e-mail of SMS verzonden met daarin de link om je Facebook-profiel te koppelen.

Email om Premium te worden Koppel je Facebook

Toen we het design kregen via Michel hebben we ook dat ontwerp omgezet naar een werkend iets.

Donderdag 13 juli, T-minus-One

Op het terrein werd alles in gereedheid gebracht voor de opening. De bandjes scannen bleek toch ingewikkelder te zijn dan eerst voorzien, die leken immers niet zomaar hun data door te geven naar de browser.

Op kantoor werd snel een Proof of Concept in elkaar gestoken die met behulp van websockets data doorgaf aan de webapplicatie. Volgende stap was die scanners laten communiceren met de websockets.

Michel was er de dag voordien al in geslaagd om via Python de RFID-scanner te kunnen benaderen, dus we wisten dat het theoretisch gezien mogelijk was.

Op het terrein zelf aangekomen wilden we zo snel mogelijk aan de slag om alles werkend te krijgen. Echter wou het Python script niet mee, en slaagden we er niet in om vanuit Python een websocket op te zetten. Omdat we zelf meer ervaring hebben met node.js dan met Python, kregen we hier snel alles opgezet en was er dus een node.js-applicatie die met de RFID-scanner kon communiceren en een websocket openstelde.

De webapplicatie was al aangepast zodat die met de websockets om kon. Zodra er dus een scan-event was kreeg de webapplicatie het unieke ID van het bandje binnen en konden we automatisch naar de volgende stap in de flow gaan.

In de namiddag werden de drie computers finaal klaargezet om de dag erna de bezoekers toe te laten hun bandje te koppelen aan hun Facebook profiel! Al was de scanners aan de praat krijgen op Ubuntu 16.04 ook geen eenvoudige klus.

14 juli, de officiële start van de Gentse Feesten 2017

Gezonde chaos op het terrein. Maar het “onboarden”, zoals wij het noemden, werkte goed! Mensen leken vlot hun bandje te kunnen koppelen onder het toeziende oog van Michel en SumoCoders.

15 juli, de eerste ervaringen en real-time aanpassingen

Zoals bij elk project dat in gebruik gaat, komt er feedback. Logischerwijs waren we dan ook aanwezig om enkele problemen op te lossen.

Zo pasten we de flow aan, zodat er geen keuze meer moest gemaakt worden, maar dat men meteen Premium kon worden. We pasten enkele teksten aan, om mensen vlotter te laten doorstromen. We zorgden dat de cursor groter stond op het scherm (thx AskUbuntu), ...

Michel Vuijlsteken

Tijs was een plezier om mee samen te werken. In de voorbereidende fase van Datakamp leverde hij uitstekend werk, op tijd, zoals afgesproken, en perfect afgewerkt.

Maar het was pas net voor en tijdens de opstart dat Tijs echt schitterde. Steeds kalm, professioneel, correct en gedreven, slaagde hij erin probleem na onverwacht probleem op te lossen, vaak via meer dan ingenieus lateraal denken.

Zonder Tijs was Datakamp onmogelijk geweest.

Michel Vuijlsteke, afgevaardigde Google Albanië of Hoofdanalist Datakamp

Datakamp beleven alsof je er zelf bij was?

Wil je ook de online wereld naar jouw evenement brengen? Of wil je iets helemaal anders? Neem dan zeker contact met ons op!

techno sumo

Technobabbel

Om de RFID-scanners te laten communiceren met onze webapplicatie gebruikten we nodejs en websockets.

De webapplicatie om de gegevens te vragen en het linken met Facebook mogelijk te maken werd gebouwd in PHP met het Silex micro-framework.

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE