Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Kraak jij de Code van Coppens?

Een mediageniek project waarbij we onze spierballen kunnen laten rollen? Bring it on! Een digitale escape room bouwen is niet alleen super prettig maar zit ook vol uitdagingen. Het bepalen van de moeilijkheidsgraad, het uitwerken van zelf verzonnen minigames en het opleveren binnen een heel korte deadline.

De succesvolle tv-reeks ‘Het lichaam van Coppens’ met de broers Staf & Mathias Coppens kreeg met de ‘Code van Coppens’ een leuke online spinoff. De nieuwe reeks is een boeiende mix van wetenschappelijke proeven waarbij een duo bekende Vlamingen uit een escape room tracht te ontsnappen. Entertainende televisie, maar het zou natuurlijk nog fijner zijn als iedereen kan meespelen. 

We kregen van DPG media, de maatschappij boven VTM, de vraag of we een online variant konden maken zodat kijkend Vlaanderen de ‘Code van Coppens’ thuis kan spelen. 

Wij gingen de uitdaging aan!

Concept

Jens van DPG Media stelde ons het concept midden september voor. De ‘digitale’ escape room moet:

  • De kijker onderdompelen in de flow van het programma
  • Een speler ziet een kamer zonder knoppen en/of call to actions, met een minimum aan tips
  • Een speler moet een aantal ontsnappingsraadsels voltooien
  • Wanneer de speler alle raadsel heeft opgelost, kan hij een object in de kamer manipuleren en uit de kamer ontsnappen.

Los van deze richtlijnen kregen we alle vrijheid en ruimte bij het uitwerken van het design, logica en raadsels. Met als laatste voetnoot, het project moet live binnen een goeie maand (slik).

Uitwerking

Door onze ervaring op vlak van media-projecten weten we dat design en gebruiksgemak prioritair zijn.  

Een andere belangrijke factor is de keuze van speltechnologie, de basis van het geheel. Met PhaserJS kozen we voor een stabiele  engine die ons voldoende flexibileit gaf tijdens de ontwikkelings- en feedbackfase. 

Intussen werd het spel al meer dan 50.000 gespeeld en kreeg het heel wat positieve reacties op social media.

Wil jij ook ontsnappen uit Staf & Mathias hun escape room? Dat kan via https://vtm.be/code-van-coppens/game.

techno sumo

Technobabbel

De escape room werd gemaakt in PhaserJS v3 in een hoesje van VueJS. We kozen PhaserJS omdat het ons een stabiele basis kon bieden met de nodige flexibiliteit.

Het was een uitdaging om het project performant op elke device te laten werken. Om de gulden middenweg te vinden tussen haarscherpe beelden en goede prestaties gebruikten we TexturePacker om de images te optimaliseren. 

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders BV

google map
Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE