Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Wij willen een app!

← Terug naar alle blogberichten

Want je bent pas hip als je je eigen applicatie hebt!

Ondernemingen merken dat hun websitebezoekers steeds meer afkomstig zijn van verschillende mobiele platformen en stellen zich terecht de vraag hoe ze hierop moeten reageren. Vaak nemen ze dan contact op met een development agency zoals SumoCoders en volgt de vraag om een eigen native applicatie te ontwikkelen.

Dergelijke native applicaties zijn een geweldige manier om extra services aan te bieden, je eigen branding te verzorgen, extra inkomsten uit e-commerce te halen, informatie te verspreiden (en verzamelen) …

De vraag van die ondernemingen is dus zeker terecht. Alleen … op basis van de specifieke vraag merken we vaak dat er net iets té snel en té makkelijk gegrepen wordt naar native applicaties, terwijl er eenvoudige alternatieven zijn.

Wij willen een app!

Wat is een native applicatie?

Een native applicatie wordt ontwikkeld om te werken op een specifiek platform of toestel. Het grootste voordeel en eigenlijk ook de belangrijkste reden waarom je zou kiezen voor een native app is dat je gebruik kunt maken van de features van het toestel zoals motion, vingerafdruk toegang ... Bovendien geniet je in de meeste gevallen ook extra aandacht omdat de meeste applicaties verspreid worden via een verzamelplaats zoals de app store van Apple of Google Play.

De voordelen van native apps

  • Op maat gebouwd. En dat mag je echt letterlijk nemen. Je applicatie wordt gebouwd om op één type toestel perfect te werken. Dat zorgt ervoor dat je alle functionaliteiten van dat toestel kunt gebruiken. Een app ontwikkelen waar je gps-tracking voor nodig hebt wordt op die manier mogelijk.
  • Interactief en intuïtief. Omdat ze gemaakt zijn voor een specifiek toestel kan alles ook in functie daarvan worden gecreëerd waardoor alles vlotter lijkt te werken.
  • Offline mogelijkheden. Tegenwoordig minder een issue met de steeds uitbreidende datapakketten van mobiele providers, maar toch. Met een native applicatie kan je ook offline beschikbaar blijven. Al is dat natuurlijk afhankelijk van hoe de app werkt.

De grootste nadelen van native apps die vaak worden onderschat

  • Verschillende platformen. Wil je een applicatie breed releasen, dan moet je rekening houden met de verschillende platformen. Moet de applicatie werken op zowel een iPhone als op een Android toestel, dan ontwikkel je in essentie twee applicaties. Uiteraard is de basis van alle werk herbruikbaar én zijn er zelfs mogelijkheden om dezelfde code te gebruiken, maar elk platform werkt op een eigen manier waardoor die code mogelijk niet de specifieke flow van Android of iOS gaat volgen. De beste methode voor optimaal gebruiksgemak blijft een ontwikkeling per platform.
  • Meerdere versies. Niet alleen de verschillende platformen worden vaak onderschat, maar ook de verschillende versies van dat platform. Meestal worden twee of zelfs drie versies tegelijk ondersteund. Niet te vergeten dat jij ook niet bepaalt of er een nieuwe versie uitkomt die tegelijk een grote impact kan hebben op je applicatie. Dan is het alle hens aan dek om alles tijdig klaar te krijgen. Op dat vlak volg je slaafs de ontwikkelingen van de grote ontwikkelaars zoals Apple, Google en Microsoft.
  • Niet zoekmachine vriendelijk. Alle content die je creëert voor je native applicatie wordt niet geïndexeerd voor zoekmachines zoals Google, Yahoo, Bing … Tegelijk verwacht de gebruiker wel dat je hem kan boeien, dus investeer je best in kwalitatieve content. Je kan dan de keuze maken om die content toch te laten renderen voor zoekmachines, maar dan ben je opnieuw iets aan het ontwikkelen.

Wat is het alternatief?

Je hoort ondernemers dan vaak zeggen: “Wij willen een smartphone app zodat we onze mobiele gebruiker beter kunnen bereiken”.

Maar daarbij veronderstelt de ondernemer dat hij al een deel van de oplossing heeft gevonden, terwijl dat niet steeds de beste oplossing is. Dan is het aan een development agency om te gaan graven.

  • Wat wil de ondernemer echt bereiken?
  • Begrijpt de ondernemer de impact die zo’n mobiele applicatie met zich meebrengt? De tijd, de investering, het onderhoud ...
  • Waarom denkt hij dat een native applicatie de beste oplossing is? Soms is het niet de beste oplossing, maar ‘prestige’ of ‘branding’ is vaak ook een deel de oorzaak van de vraag waar je als developer niet ongevoelig voor moet blijven.

En uiteindelijk? Na alle vragen … om heel eerlijk te zijn? Een goede, degelijke responsive website dekt in de meeste gevallen de lading. Zeker wanneer die ondernemer wordt begeleid om zijn responsive website op een goede manier te testen.

Toch kiezen voor die native app?

Vergeet dan niet dat je ook voldoende tijd en middelen moet vrijmaken om die app te verspreiden. De stelling “Je website is er, nu de bezoekers nog …” geldt hier minstens dubbel. Niemand gaat op zoek naar een app die ze niet kennen, en als er een plek is waar ze op zoek gaan dan is het online.

Je denkt dus ook best aan hoe je de promotie van je app wil aanpakken. Beschik je over een ruime klantendatabase waar je informatie naar kan (en mag) sturen, dan kan je een snelle start nemen. Heb je geen bestand of mik je net op schaalvergroting, dan beschouw je die app beter als een ‘extra product’ wat je moet promoten en in de markt zetten.

Want de downloads komen niet vanzelf.

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

google map
Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE