Ga naar de inhoud
Let op: Om de gebruikerservaring op deze site te verbeteren gebruiken we cookies.

Haal echt alles uit je salesfunnel

← Terug naar alle blogberichten

Elke marketeer gaat de voordelen van een salesfunnel prediken en hoe je dat tegenwoordig helemaal kunt automatiseren. Dat de mogelijkheden eindeloos zijn en dat je aan het einde van de rit, of onderaan de funnel, alleen maar meer kwalitatieve leads of zelfs conversies gaat overhouden. Geen cold calling meer of het gevoel dat je de zoveelste gladde verkoper in rij bent.
Nee!
Alleen maar echt geïnteresseerde prospecten!

Automatisch verzameld. Eens alles is opgezet, loopt het vanzelf!

Haal alles uit je salesfunnel

Wat je waarschijnlijk wel gaat meekrijgen is dat het opzetten van een marketing automation traject wel goed doordacht moet gebeuren. Je verplaatsen in het hoofd van de potentiële klant. Wanneer geef je iemand het volgende stukje informatie en laat je hem een volgende actie nemen zodat hij dieper doorstroomt in de funnel? En met welke informatie en op welke manier scoor je het best? Heel waarschijnlijk valt het woord ‘content marketing’ en focus je je, terecht trouwens, op de inhoud van heel je salesfunnel.

Maar neem je het ons kwalijk als wij het vanuit een technisch perspectief bekijken? Want hoe goed een marketing automation traject ook in elkaar zit en hoe boeiend de content ook is, je kan er zoveel meer uithalen als alle tools en applicaties goed op elkaar zijn afgestemd. Zodat je er alle informatie kunt uithalen die je nodig hebt.

Waarom goed op elkaar afgestemde applicaties goud waard zijn?

Na het strategisch overleg, doelgroepbepaling, de planning, het budget, formuleren van de doelstellingen, … start de uitvoering, het echte werk. Want er moet boeiende content worden gecreëerd zodat het proces wat een prospect doorloopt vloeiend in elkaar overloopt zodat het bijna symfonisch lijkt. Whitepapers, webinars, leuke video’s, infographics, tips & tricks, newsletters … noem maar op. Zolang het maar interessant is om een prospect te laten instappen in de salesfunnel.

Maar …
Die salesfunnel brengt ook een overdaad aan informatie met zich mee, die vaak nog eens is verdeeld over verschillende departementen intern of extern.

Bij ‘marketing automation’ denk je aan applicaties zoals Hubspot, Marketo, Zoho of ActiveCampaign. Eén voor één kanjers om op een relatief ‘eenvoudige’ manier een salesfunnel te creëren. Bovendien bieden ze integraties aan met andere tools zodat alle informatie gecentraliseerd kan worden binnen één pakket.

Alleen, en dat gaven we in een eerdere post ook al mee, werken al die applicaties voor de grootste gemene deler waardoor je naast alle voordelen, ook rekening moet houden met een aantal nadelen. Wil je die liever niet, dan kan een oplossing zijn om koppelingen op maat te laten maken. En het grootste nadeel is vooral om er net die informatie uit te halen die voor jou van toepassing is.

Bovendien gebeurt het maar heel zelden dat een onderneming volledig draait op dergelijke off-the-shelf applicaties. In het beste geval zit dat ‘informatiegat’ aan het einde van de funnel, wanneer alle leads zijn gekwalificeerd. Maar vaak zitten er al eerder in de funnel gaten. Hieronder vind je een drietal echte voorbeelden die met een custom koppeling relatief eenvoudig waren te vermijden.

  • Er is geen koppeling met het intern CRM-systeem.
    Een bestaande klant ziet een whitepaper verschijnen, klikt op download en komt op die manier helemaal bovenin de funnel terecht. Ook al is hij een bestaande klant, toch doorloopt hij (vaak onbewust, soms ook niet) alle stappen. Omdat de kwalificatie pas aan het einde van de funnel gebeurt haakt hij ergens middenin af. Een klant, die misschien wel interesse had in een upsell of cross-sell haakt af omdat hij eigenlijk in een salesfunnel voor prospecten terecht kwam.
  • Er is geen koppeling met het facturatiesysteem.
    Een salesfunnel die als doel heeft om klanten en prospecten naar een productvoorstelling te krijgen. De funnel volgt perfect de flow, alle leads stromen zachtjes tot je onderin de funnel een groep mensen krijgt die ‘relevant’ zijn voor het event. Maar omdat er geen koppeling was met het facturatiesysteem blijken er op dat event een aantal klanten aanwezig te zijn die een relatief treurige betalingsgeschiedenis met zich meesleuren en intussen gretig gebruik maken van de geweldig lekkere catering.
  • Er is geen koppeling met de webshop.
    De aankoop van premium producten is vaak geen impulsaankoop. Het beslissingsproces neemt tijd in beslag en je wil vooral dat ze in die periode op een positieve manier met je merk in contact komen. Dat kan via online advertising, maar dan bezorg je vooral een onderneming in Mountain View, California meer winst. Met een salesfunnel kan je die contacten ook warm houden. Door goed te letten op de tijdsinterval tussen de verschillende contactmomenten merk je wanneer de tijd rijp is om plots toe te slaan met een leuk voordeel bij een aankoop. Alleen … de toekomstige klant gaat richting webshop en merkt dat het product wat hij zocht net even uit voorraad is.

In het interview met sales en marketing manager Noel Bellen kwam het belang om de salesfunnel ook vanuit technisch perspectief te bekijken naar boven:

  • Welke tools en applicaties gebruiken we op dit moment?
  • Is communicatie tussen die tools of applicaties mogelijk zodat informatie gedeeld kan worden?

Uiteindelijk wordt het succes van een salesfunnel niet alleen bepaald door de inhoud, maar vooral door de stroom aan (nuttige) informatie te wordt verzameld en gebruikt om de salesfunnel te voeden.

De groei van marketing automation

De mogelijkheden en kanalen die je als marketeer hebt om online en offline promotie te maken voor je product, merk of service zijn de laatste jaren exponentieel gegroeid. En gelukkig zien we een positieve evolutie in het gebruiksgemak van veel tools en stijgt ook de kennis die je nodig hebt om ze te gebruiken.

Op die manier zijn er niet alleen mogelijkheden voor grote ondernemingen met een marketingteam, maar ook voor de kleine ondernemer die veel zaken zelf in handen neemt.

Alleen zijn het aanbod aan tools en de mogelijkheden die ze bieden zo ruim geworden dat het vaak een kluwen wordt om die informatie ook intern verwerkt te krijgen.

Formuleer een duidelijke doelstelling en hou rekening met de mogelijkheden die je intern ter beschikking hebt. Laat je niet afleiden door de spreekwoordelijke toeters en bellen, maar door wat echt telt.

Jij vraagt, SumoCoders ontwikkelt

Wat we zoal met maatoplossingen kunnen verwezenlijken:

  • Medewerkers efficiënter laten samenwerken
  • Stockbeheer beter beheren
  • Facturatie automatiseren

SumoCoders bvba

google map
Laden
Sumocoders
Afrikalaan 289
9000 Gent
BE